1. BREV TIL KORINTERNE, KAPITTEL 11:1-16
Last ned som pdf 12 1 Korint 11
1 Bli mine etterfølgere, likt med at også jeg etterfølger Kristus.
2 Men jeg priser dere, brødre, fordi dere husker alt fra meg, og som viderefører de tradisjoner dere er bundet av.
Paulus fikk høre at noen av korinterne hadde en skikk om at kvinnene måtte tildekke hodet når de bad. Denne praksis tar Paulus her et oppgjør med. Men han sier det på en billedlig måte:
3 Men dere må forstå, at alle menn har Kristus som sitt hode. Men kvinnens hode, det er mannen. Men Kristus’ hode, det er Gud.
Her forstår vi at Paulus vil videreføre denne skikken, ved å forandre hodet til overhode. En metafor.
4 Alle menn som ber eller profeterer, og dekker hodet, fører skam over sitt hode.
Alle som ber og kamuflerer Kristus, vers 3, fører skam over seg.
5 Men alle kvinner som ber eller profeterer uten å dekke til sitt hode, fører skam over sitt hode. For da er det også som å barbere seg.
Alle kvinner som ber med blind påvirkning av menns synspunkter, fører skam over sitt hode. For mannen er kvinnens hode, vers 3. I stedet skal hun gjøre som Paulus – etterfølge Kristus.
6 For hvis ikke kvinnen dekker til, blir hun også snauklippet. Men hvis det er en skam for en kvinne å bli klippet eller barbert, så tildekk.
En oppfordring om å tildekke mannen. Det vil si at kvinnen skal ha egne meninger.
7 For mannen skylder faktisk ikke å tildekke hodet, hodets bilde og prakt er Gud.
Mannen må ikke tildekke sitt hode når han skal be, for sitt hode er Kristus, vers 3.
Det er avgjørende for en riktig forståelse av denne fortellingen å ta til seg Paulus sine ord i vers 3. Gjør en ikke det, er en på ville veier.
Men kvinnens prakt er mannen.
8 For mannen er ikke av kvinnen, i stedet kvinnen av mannen.
9 For også: Mannen er ikke skapt på grunn av kvinnen, i stedet kvinnen på grunn av mannen.
10 På grunn av dette er kvinnen forpliktet til å ha en myndighet over sitt hode ved den som er engel.
Etter gammel tradisjon er mannen kvinnens overhode. Dette profeteres om i 1Mos3:16. Og det er en profeti, snarere enn en befaling. For slik har det vert helt til denne dag. Derfor sier Paulus at denne tradisjon ikke skal gjelde ved bønn. For da er engelen omtalt i vers 10 kvinnens overhode. Jesus sitter ved Guds høyre i en engels skikkelse.
11 Likevel, ingen mann uten kvinnen, ingen kvinne uten mannen, i Herren.
12 For som kvinnen er av hennes mann, slik er også mannen av sin kvinne, men alle er av Gud.
Vers 11 og 12: Mannen og kvinnen er likeverdige for Gud.
13 Dere selv avgjør. Er det passende for en utildekket kvinne å be til Gud?
Svaret må bli Nei. For kvinnen må ikke gå veien om mannen når hun skal be eller tale profetisk. Tradisjonen med å tildekke hodet er kvinneundertrykkende.
14 Eller lærer heller ikke naturen selv dere, at hvis mannen faktisk har langt hår, er det å vanære ham selv?
15 Men hvis en kvinne har langt hår, er det en prakt for henne selv, at håret er gitt henne som slør.
16 Men hvis noen vil være trettekjær; en skikk som dette har ikke vi, heller ikke Guds menigheter.
Til slutt en klar beskjed til alle om at det er bare tull å tildekke sitt hode slik som korinterne gjorde.
Det er heller ikke en skam for en kvinne å ha kort, eller en mann å ha langt hår.
Budskapet er at kvinner og menn skal tenke selv, og at alle er like for Gud.
At en slik enkel og grei historie er tolket og oversatt slik den er i bibler fram til i dag er en skam. Dette viser hvor likegyldig kirkens presteskap er til sannheten. Dessuten passer deres historie fint inn i den katolske lære, der dårlig samvittighet tjener til en økonomisk rikere kirke og prestestand.
Om noen tror at gjerninger som dåp eller tildekking av ansiktet gjelder for frelse, kommer de selv i konflikt med Paulus når han skriver i:
Rom11:6 Men er det av nåde, da er det ikke mer av gjerninger. Ellers blir nåden ikke lenger nåde.